Slovensko / 18. február 2018

Uvoľnenie dlhovej brzdy neznamená, že zadĺžime štát, povedal minister dopravy a výstavby Érsek

                
                
                
                    
                
                
                BRATISLAVA 18. februára (WebNoviny.sk) - Uvoľnenie dlhovej brzdy za účelom výstavby diaľnic a rýchlostných ciest neznamená, že zdlžime štát. V diskusnej relácii O 5 minút 12 to dnes povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd). „My nie sme schopní minúť až toľko peňazí o koľkých sa rozpráva v dlhovej brzde. Ja ich potrebujem mať zabezpečené, lebo zákon hovorí, že nemôžete súťažiť do tej doby, pokiaľ nemáte finančné krytie. Takže to je zákonom dané," uviedol.

Peniaze sa nájdu v rozpočte

Ako ďalej povedal, nepredpokladá, že za budúcich 10 až 15 rokov je štát schopný pri pripravenosti všetkých úsekov diaľnic minúť viac ako 1,5 až dve miliardy eur. „Teraz nech zvážia ekonómovia a bankári, či je to veľa pre dlhovú brzdu alebo málo pre dlhovú brzdu," povedal minister. Financie na dopravnú infraštruktúru sa však podľa neho dajú nájsť aj v rozpočte. „Premiér na poslednej vláde povedal, že chce mať odpočet všetkých rezortov ako čerpajú európske fondy a koľko budú ešte do konca tohto obdobia potrebovať. A keď ostanú peniaze a predpokladám, že ostanú, tak ich presunie na dopravu," povedal minister s tým, že rezort dopravy patrí medzi najlepších čerpateľov a má momentálne všetky fondy vyčerpané. „Budú hotové projekty na 187 miliónov eur na cesty I. triedy," zdôraznil.

Jediný nástroj

Podľa poslanca Miroslava Ivana (SaS) je prípadné získanie spomínaných finančných prostriedkov dobrá správa. „My sme sa k návrhu dlhovej brzdy vyjadrili. Našťastie ju máme. To je pre nás jediný nástroj, ako túto koalíciu udržať na nejakej finančnej uzde," povedal s tým, že samotný minister pripustil, že nepotrebuje až toľko peňazí, v súvislosti s akými sa hovorilo pri prípadnom uvoľnení. „My sme videli v tom zozname požiadavky na uvoľnenie dlhovej brzdy pre viac ako 1000 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Niektoré v sú v takom stave, že sa ani len technicky nemôžu začať v priebehu 10 rokov. Niektoré majú intenzity, že ani za 15 až 20 rokov nebude potrebné viac ako dva pruhy pre ne," vyhlásil s tým, že návrh na uvoľnenie brzdy bol absolútne nepripravený. „Potom je otázka, že čo iné rezorty," skonštatoval. Podľa ministra však napríklad v susednom Maďarsku inštitút dlhovej brzdy vôbec nepoznajú. „A stavajú a robia a idú," skonštatoval s tým, že treba nájsť strednú cestu. „Uvoľnenie brzdy je jednou z foriem financovania dopravnej infraštruktúry," dodal Érsek.

Zdroj: Webnoviny.sk - Uvoľnenie dlhovej brzdy neznamená, že zadĺžime štát, povedal minister dopravy a výstavby Érsek © SITA Všetky práva vyhradené.