
BRATISLAVA 6. júna (WebNoviny.sk) - Kabinet schválil na svojom stredajšom rokovaní Národný program rozvoja vzdelávania a výchovy. Slovenské školstvo trápia najviac tri indikátory, a to zlé výsledky 15-ročných žiakov v medzinárodných testovaniach, nedostatočné vzdelávanie v ranom detstve a slabá účasť dospelých na celoživotnom vzdelávaní.Hlavné ciele
Cieľom Národného programu rozvoja vzdelávania a výchovy je tieto ukazovatele zlepšiť. Na plnenie akčného plánu spísaného v národnom programe vzdelávania je vyčlenených deväť miliárd eur do roku 2027. V Národnom programe rozvoja vzdelávania a výchovy je spísaných desať čiastkových cieľov, tri strategické ciele, tri prierezové témy a 150 opatrení. Prierezovými témami sú integrácia a inklúzia marginalizovaných rómskych komunít a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, prepojenie systému výchovy a vzdelávania s potrebami ekonomiky a trhu práce a rozvoj systému ďalšieho vzdelávania v rámci celoživotného vzdelávania. Hlavnými strategickými cieľmi sú dostupnosť, modernizácia a kvalita. Ako sa píše v predkladanom materiáli, čiastkovými cieľmi programu je dosiahnuť efektívne fungujúce regionálne a vysoké školstvo. Regionálne školstvo má v budúcnosti napríklad poskytovať kvalitnú výchovu a vzdelávanie, zabezpečovať učiteľom postavenie a ohodnotenie zodpovedajúce mimoriadnemu významu ich práce či poskytovať deťom a žiakom radosť zo získavania vedomostí a ich osobného rastu, ako i základ zdravého životného štýlu.Budúcnosť vysokého školstva
Efektívne fungujúce vysoké školstvo musí spĺňať päť kritérií - poskytovať vysokoškolské vzdelávanie s kvalitou zodpovedajúcou medzinárodným štandardom, byť dostupné pre všetkých občanov, ktorí oň prejavia záujem a preukážu predpoklady na jeho úspešné absolvovanie, byť stálou súčasťou európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania a európskeho výskumného priestoru, byť významnou súčasťou výskumného potenciálu Slovenska v oblasti základného výskumu a v oblasti aplikovaného výskumu a vývoja a významne prispievať k rozvoju národného hospodárstva, spoločnosti a regiónov Slovenska. Opatrenia uvedené v národnom programe vychádzajú z autorského dokumentu Učiace sa Slovensko, Programového vyhlásenia vlády SR a Správy o stave školstva, ktorá bola vypracovaná počas funkčného obdobia ministra školstva Dušana Čaploviča. Na príprave programu participovali tri pracovné skupiny so zastúpením profesijných a odborných združení.Zosúladenie dokumentov
Ako povedala ministerka školstva Martina Lubyová na stredajšom brífingu po skončení sa rokovania vlády, je potrebné zabezpečiť, aby bol dokument zosúladený s kritériami a metodikou tvorby strategických materiálov na úrovni vlády SR. "Na vládnej úrovni sme sa dohodli, že materiál skontrolujeme, či ho máme v súlade s touto metodikou, aby sme zabezpečili, že všetky veľké dlhodobé vízie a stratégie formulované v našom štáte budú navzájom konzistentné," doplnila Lubyová. Rezort školstva chce, aby ciele zakotvené v Národnom programe rozvoja vzdelávania a výchovy boli v súlade s cieľmi Agendy 2030. Ide o súhrn globálnych záväzkov, ktorými medzinárodné spoločenstvo reaguje na najzávažnejšie výzvy súčasnosti.
Zdroj: Webnoviny.sk - Vláda schválila národný program vzdelávania, zlepšiť by sa malo aj postavenie učiteľa © SITA Všetky práva vyhradené.
Súvisiace články:

Story a Peter Lipa znovu spojili sily. Výsledkom je „Anjel strážnik“, vtipná bluesrocková lahôdka, ktorá úspešne nadväzuje na „Bojím sa nočných zvonení“

Trnava chce mať svoj tradičný jarmok bez politiky, mesto neposkytne žiadnej strane svoje priestranstvá na kampaň