Zaujímavosti / Kuriozity / 09. júl 2014

Inovatívne riešenie slovenského architektonického tímu: Billboardy sa menia na domčeky pre bezdomovcov.

O unikátnom slovenskom projekte hovorí celý svet. Prichádza totiž s myšlienkou spojenia reklamného priestoru s bývaním pre bezdomovcov. Unikátne riešenie je síce len v prípravnej fáze, vyzerá však sľubne.

Naše cesty sú doslova orámované stovkami billboardov, ktoré okrem toho, že kazia celkový pohľad na krajinu, môžu byť aj veľmi nebezpečné, pretože odrádzajú pozornosť vodičov. Billboardový smog je obrovským problémom nie len na Slovensku, ale na celom svete. Mestá sú preplnené obrovskými reklamnými plochami, ktoré sú drahé na výstavbu, udržiavanie aj následný prenájom.

Ďalším problémom našich miest je fenomén bezdomovcov, ktorí prespávajú na staniciach či lavičkách v parkoch. Predstavujú globálny problém, na ktorý sa len veľmi ťažko hľadajú riešenia. 

GREGORY projekt sa preto snaží nájsť optimálnu alternatívu pre existenciálne otázky ľudí bez domova za použitia billboardových priestorov. Ako je to možné?

GREGORY projekt prináša optimalizáciu k výstavbe billboadových štruktúr takým spôsobom, že ich vnútro by po rozšírení mohlo tvoriť obytný priestor. Takýto projekt by potreboval len minimálne náklady na údržbu, ktoré by mohli byť z časti hradené prenájmom reklamného priestoru. Vizualizácia konceptu bola vytvorená na základe konštruktívneho riešenia „V billboardov“ - billboardy v tvare trojuholníka, ktoré vďaka svojmu tvaru zasahujú vodičov na oboch smeroch. Pôdorys je založený na základe billboardového trojuholníka a vchod by sa nachádzal na vnútornej strane konštrukcie. Dispozičné riešenie je rozdelené do dvoch miestností. V prvej sa nachádza vstupná hala, kuchynka s malým písacím stolom a schodmi k vyvýšenej posteli, pod ktorou sa nachádza malá komora. V druhej je malá kúpeľňa, ktoré tvorí umývadlo na malej skrinke, WC a sprchovací kút.

Náklady by nemali byť vysoké. Myšlienka bola vytvorená pre mesto Banská Bystrica, kde by sa dal projekt uskutočniť vďaka existujúcim energetickým a vodným sieťam, avšak implementácia projektu je možná kdekoľvek na svete. Potrebné je len nájsť adekvátne miesto pre jeho fyzickú realizáciu. "Ak by boli náklady na vybudovanie 4 000 € a prenájom jednej plochy je 150 € na mesiac, za rok by takýto objekt zarobil 3 600 eur. Z ekonomického hľadiska to nie je taká zlá investícia, navyše s pocitom niekomu pomôcť,“ povedal TRENDu Michal Poláček z Design Develop.

Partnerská spolupráca je zameraná smerom k firmám a investorom, ktoré by sa podieľali na realizácii projektu alebo dlhodobom prenájme reklamného priestoru. Tie by mali poskytovať logo projektu, ktoré by sa uvádzalo na ich webových stránkach, alebo iných materiáloch s priamym prepojením na celý projekt. GRGORY vznikol z myšlienky jedného z autorov, ktorý pri pohľade na veľký billboard povedal: „Počuj, tam hore by som mohol aj bývať.“ Druhým podnetom bola snaha spraviť niečo pre ľudí, ktorí sú odkázaní sami na seba. Projekt je navrhnutý ako „open source“, čiže je otvorený a umelci, architekti či dizajnéri môžu vytvárať ďalšie alternatívy. Stále však nie je isté, či by si tento utopistický projekt našiel záujemcov, či by v ňom ľudia chceli bývať, alebo či by ho nezničili. Návrh celej konštrukcie síce ešte nie je certifikovaný ani overený, vyzerá však veľmi sľubne.

Monika Budayová/projectgregory.com

 

Čítaj slovenské správy pohodlne aj v mobile. Stiahni si aplikáciu Slovak news reader