Dôležitou úlohou vo vojnovom úsilí bola psychologická vojna, či už pomocou propagandistických vysielaní, letákov a podobne, ktorých úlohou bolo demoralizovať vojakov a civilné obyvateľstvo. Niektoré nápady psychologických operácií však boli akoby z iného sveta. V prípade bojovej jednotky plukovníka Johnstona išlo asi o najodvážnejšiu a zároveň najčudnejšiu misiu.
Úvodná fotka: wikimedia.com
Podľa odborníka na bombové vojenské ťaženia proti Japonsku z konca II. svetovej vojny Dr. Davida Fedmana bolo obsadenie japonskej hory Fuji upevnením sfér cisárskeho vplyvu vo východnej Ázii. Preto sa stala hora Fuji cieľom psychologických operácií Američanov.
V posledných mesiacoch II. svetovej vojny vytvorilo americké Spoločné spravodajské centrum pre tichomorské oblasti novú psychologickú bojovú jednotku pod vedením plukovníka Dana Johnstona. Ich psychologický útok na Japoncov mal spočívať v zafarbení hory Fuji. Tá, ako symbol japonskej kultúry s hlbokým duchovným a historickým významom, bola častým nástrojom spojeneckej aj japonskej propagandy.
Plukovník Johnston prišiel s nápadom namaľovať horu načierno, ktorý napísal generálovi Josephovi Twittymu, veliteľovi Spoločného spravodajského centra pre tichomorské oblasti. Dr. Fedman poukazuje na skutočnosť, že aj keď bol nápad absurdný, postupy spravodajského centra boli štandardné. Centrum pracovalo s kreativitou a jeho dôstojníci boli natoľko motivovaní, že nikdy neskončili len pri plánovaní.
Foto: wikimedia.com
Plukovník však generálovi vysvetlil, že nakoniec by mohla byť operácia nepraktická, neefektívna až kontraproduktívna. Johnston poznamenal, že by to vyžadovalo časté zafarbovacie misie po každom snežení na ploche 600 km2. Okrem toho by miestny farmár možno zažil psychologický šok pri pohľade na novozafarbenú horu ale väčšina populácie by si to pravdepodobne nevšimla. Johnston pokračoval, že aj keby bola operácia úspešná, japonská vláda by to mohla poňať ako neľudský akt brutálneho nepriateľa, nehovoriac o tom, že by išlo o propagandistický útok na národnú svätyňu. Nakoniec sa spravodajské centrum vrátilo k jednoduchému zhadzovaniu plagátov na obyvateľstvo.
Súvisiace články:
Čítaj slovenské správy pohodlne aj v mobile. Stiahni si aplikáciu Slovak news reader