/ 01. jún 2017

Wonder Woman - komiks, ktorý konečne funguje

Wonder Woman nás bodala masívnou propagačnou kampaňou. Ako komiksová hrdinka obstála v samostatnej snímke?

45-ročná Patty Jenkins na seba naposledy výraznejšie upozornila Zlatým Medveďom z Berlinale za film Monštrum (2004). Odvtedy svoje filmárske aktivity vynaložila predovšetkým k podpore žien trpiacich rakovinou pŕs v Piatich ženách (2011) nakrútených poviedkovým štýlom. Ženské, feministické motívy ju lákali aj v prípade princeznej Diany (Wonder Woman), jednej z najvýraznejších komiksových postáv pod DC frenčajzom.

Foto: Continental Film

Projekt ženskej hrdinky bol aj napriek 76-ročnej histórii odmietaný a prehliadaný, v roku 2017 má však svet DC zachrániť práve Wonder Woman. Po priemernom Mužovi z ocele (2013), rozpačitých Batman vs. Superman: Úsvit spravodlivosti (2016) a nepodarenej Jednotke samovrahov (2016) už svetoznáma komiksová značka potrebovala pritlačiť a prinavrátiť si meno, ktoré je po Nolanovej trilógii o Temnom rytierovi v kvalitatívnom úpadku.

Wonder Woman vo svete komiksov existuje už od roku 1941 ako dokonalý ženský model sily, odvahy a krásy, ktorý slúžil aj ako odpoveď na úpadok morálky v USA a jej frustrovanej, zmätenej spoločnosti v medzivojnovom období podobne ako Superman - úplne prvý komiksový superhrdina debutoval o tri roky skôr.

Foto: Continental Film

Vnímať princípy, motívy a neľahké obdobia zmien spomínanej superhrdinky nemožno bez značných paralel s feministickým hnutím a konkrétnymi spoločenskými pomermi.

Práve jedným z dôvodov zatiahnutia príbehu do prvej svetovej vojny (originál sa odohráva v druhej v boji s nacistami) skrz filmové plátno sú sufražetky, členky radikálneho hnutia za zrovnoprávnenie žien, ktoré vzniklo začiatkom 20. storočia. Aj princezná Diana sa vo filme stýka s dehonestáciou žien, aj samotný komiks v päťdesiatych rokoch minulého storočia čelil silným lesbickým narážkam. Samotný film tak v princípe slúži k väčšej hodnote ako len dvojhodinovej zábave. Wonder Woman je symbolom genderovej rovnostiikonou feminizmu.

Foto: Continental Film

Budúca členka Ligy spravodlivých vyrastá na chránenom mieste, utajenom ostrove Amazoniek, keď pri pobreží stroskotá americký pilot Steve Trevor (Chris Pine). Ten so sebou prinesie nielen hordu Nemcov, ktorí ho prenasledujú kvôli odhalenej špionáži, ale aj dobrodružstvo pre mladú princeznú, ktorá túži zachrániť svet a spolu s pilotom cestujú do Londýna, aby Nemcom prekazili zámer zvrátiť vojnu za pomoci novej zbrane.

Diana bojuje po boku vojakov na fronte, odhaľuje všetky svoje mimoriadne schopnosti a v neposlednom rade skutočný životný údel. Len ona dokáže zastaviť Áresa, boha vojny.

Foto: Continental Film

Jej svet je plný tém súvisiacich s gréckou a rímskou mytológiou, aj preto príbeh pôsobí skutočne mýticky. Scenár sa však nevyhol patetickým rozprávkovým schémam, keď napríklad Dianina matka rozpráva veľký príbeh o krvavých vojnách dobra a zla.

Okatý je aj záver boja dobra a zla, ktorý ústi do epickej finálnej bitky, aj keď na základe príslušných tendencií a štandardizácii deja nie je vôbec zložité ho predvídať. Áno, komiks nie je postavený na sofistikovanom príbehu a viac ako príležitostne končí happy endom.

Ale filmové spracovanie posledných rokov naučili diváka pýtať si viac.

Foto: Continental Film

Už spomínaná Nolanova trilógia o Temnom rytierovi bola serióznejšia, zložitejšia a viac prirodzená v reálnom svete, nehovoriac o scenári a réžii, ktorý dva z troch filmov zaradil medzi najlepšie hollywoodske snímky za posledné roky. Viac naturálne, príbehovo nápaditejšie a serióznejšie už chcel vyzerať aj Muž z ocele, aj Batman vs. Superman. Aj keď nedisponujú takou kvalitou, ich zámer vymaniť sa spod komiksových „pút“ je zrejmý.

Preto je jednoduchýprvoplánový scenár Wonder Woman sklamaním. Dôraz však tvorcovia kladú na estetickú rovinu. Film je nesmierne pestrofarebný. Scenérie ostrova Amezoniek sú na pohľad strhujúce, rovnako tiež bojové scény za pomoci CGI. Ťažko nájsť viac spektakulárne a cool prevedenie plné spomalených záberov v „matrix štýle“ vo filmoch za posledné roky. Bojové scény sú najvýraznejšou stránkou filmu. Záverečná bitka je síce epická a grandiózna, ale už trochu prepálená.

Gal Gadot, Miss Izrael a Miss Universe, úloha sedí, ale nedisponuje skutočným hereckým talentom. Naopak Chris Pine v úlohe amerického špióna počas spoločných scén demonštruje rozdiely medzi hereckými kvalitami. Ale ak to hollywoodskym štúdiám stačí a zarobí, zrejme sa izraelska krásavica z plátna tak skoro nevytratí.

Hodnotenie: 6/10

Pavel Bielik

Foto: Continental Film

Súvisiace články:


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /data/web/virtuals/56831/virtual/www/clanok.php on line 385

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /data/web/virtuals/56831/virtual/www/clanok.php on line 424

Čítaj slovenské správy pohodlne aj v mobile. Stiahni si aplikáciu Slovak news reader